Thursday, December 16, 2010

tuan kamil and anak2 are having dinner

*penulis akan menggunakan dwibahasa untuk entri ini.
*for this entry, i just feel like writing.
*ini hanyalah entri yang berbentuk cerita. jika anda mahukan entri yang berbentuk pedoman anda boleh skrol dan baca entri yang lain. atau mungkin pergi sahaja ke blog penulis lain.



ok, before i start the story, let me explain the characters first.

tuan kamil
is the father of the family. garang, but sometimes can be so funny.

cikgu jamilah
a loving mother. she cares about timing. so if you promise to go out with her, make sure that particular day you're free. or else she'll nag about your work, things you do, something about janji and menepati masa, yada2~~

hasan animator
the first son. animation is everything to him. unlike any animators, he do care about his style. [normal animators don't really care about what they wear and what people will think about their messy hair, they only care about the dateline yang company diorang tetapkan. ]

lukman body builder @ lukman bb
the second son. he's healthy. angkat berat, senam, makan. baru balik dari kolej di johor. cikgu jamilah said he don't eat much in his college, only maggi -.-''

iqbal crispy
third son. eat a lot, but don't know why, he's still slim till today : ( like super slim, you can actually see his bones kalau dia tak pakai baju. yes, lebih kurang kanak2 kat afrika la jugak. cikgu jamilah did gave him some ubat cacing, but nothing happen. maintain slim.

zakir bambam
the last son. he eat like SUPER A LOT. [lagi up dari iqbal crispy] and if you make fun of his fatty layers, he would go 'apeh???!!!!' and then continue makan balik =='

cik su
family's main transportation. toyota unser. tuan kamil beli kenderaan ini di sabah. bernombor plat SU ****

cik tam
2nd transportation. cikgu jamilah's car. black in colour. tapi cikgu jamilah tak guna pon, tuan kamil yang selalu guna sebab hasan animator guna cik su dia sebab kereta hasan animator ada di bengkel. dah berapa tahun kat situ, aku sendiri tak faham untuk apa kereta hasan animator menetap lama2 di bengkel itu =='

-----------------------------------------------------

ok, and so, semalam i had dinner with them. [kecuali cik su and cik tam lah, they only go for petrol, yang dah naik harga tu] we choosed dave's deli coz i felt like eating steak ^^ hasan animator nak belanja the whole family so he asked us to get ready after maghrib. i knew that cikgu jamilah akan membebel if you're not ready masa maghrib [dia saaangat suka suruh orang siap2 awal] aku dah siap2 cantik2 after 7. which masa tu cikgu jamilah tengah khusyuk tengok drama melayu tv3 pasal sorang awek amnesia. lebih kurang cam 50 first dates la jugak cerita tu.

and like always, hasan animator drag masa. 8.30. cikgu jamilah tak mampu lagi nak tunggu. so cikgu jamilah arahkan semua anak2 dia masuk ke dalam cik tam dan kami pergi ke tempat kerja hasan animator sendiri. did i mention that cik tam is proton saga? yes, cikgu jamilah beli proton saga alaf baru. so imagine lukman bb, iqbal crispy, zakir bambam and me, all of us duduk di belakang tempat duduk kereta itu. ada function jugak la iqbal crispy ni tak gemok2 ^^'

and nasib baik office hasan animator dekat. so sampai je di tempat kerja dia, kami transit kenderaan. [transit ke perkataan tu? ala tukar2 la tukar] so hasan animator bawak cik su yang mengandungi semua ahli keluarga tuan kamil. the way he drives saaangat sama dengan tuan kamil ==' i told myself that i would make a chart about the most crazy but yet smart driver bila sampai rumah nanti. so here's the chart

THE MOST CRAZY BUT YET SMART DRIVER CHART

5. Sharifah Firdawina Syed Ayob
4. 'Ayuni Nazihah Awaluddin

3. Nuraziah Abdul Rahman

2. Hasan Al Basri Mohammad Kamil

1. Mohammad Kamil Musa

If it's about crazy smart driver, no one can challenge Tuan Kamil. sh firdawina can be the third tapi masa aku pernah jadi penumpang dia, she almost hit a lampu di tepi jalan. so kriteria smart tu agak kurang, try again friend. but maybe sekarang dia dah ok kot, sebab masa tu dia still muda and baru tampal pelekat P kat kereta mak dia. so maybe time tu dia super excited kot. so wina, cepat balik malaysia aku nak naik kereta kau lagi!!!! hehe. ops sorry, a bit personal ==

ok so we arrived at dave's deli. and meja mereka kecik2.. 1 meja muat 4 orang. so... hasan animator susun 2 meja untuk memuatkan ke tujuh2 kami after memesan makanan. i feel like eating steak tapi sayangnya tak ada. so i go for lamb chop. dave's deli ada satu menu yang membuatkan aku teruja, which is grillled ape ntah nama dia. it contains chicken, beef and lamb daging in one meal. i feel like eating those things tapi memandangkan aku ni bukanla jenis yang selalu habis makan, so aku menahan diri la... nanti membazir, nak jawab ape kat akhirat?

so while we eat, hasan animator talked about his teeth. how he met a good dentist, he operate his last tooth, and chantikkan gigi. he said it cost him RM xxx or k? im not sure, tapi banyak jugak la duit yg dia spend, untuk gigi! cis. orang dah kerja and bujang. fine. and then how his dentist would go 'YES!' dengan gaya tangan yang teruja bila berjaya mencantikkan gigi orang. heh. jumpa dentist terampil eh? [aku rasa nak pegi jugok!] hasan animator promote to cikgu jamilah and tuan kamil to go there. tiba2 aku terkenang yang aku juga pernah bercita cita untuk menjadi dr gigi. tapi mengenangkan perkara2 yang akan aku hadapi jika aku menjadi dr gigi.. aku hentikan cita2ku itu : )

so everyone pretty much puas hati with their own meal. kecuali zakir bambam. zakir bambam was the first yang habiskan makanan dia ==' he choosed steak pie ape jadah ntah. tapi pie la.. pie tu besa x macam pie biasa. and yet dia habis dulu. and bila habis je pie dia, he started like pandang2 apa yang ada kat pinggan orang lain. haha~ fine la zakir bambam, amek la lamb chop aku ni. i gave him a piece since i had 2 pieces. and iqbal crispy gave a piece too since he had 3 pieces.

one by one feel like kenyang. [yes, pinggan dia besar and sangat penuh dgn side dishes lah hape. aku rasa lagi berbaloi lah compared to BIG PLATE or BIG FOOD ke hape yg faymes gak kat area2 sini] the first person yang mengishtiharkan kekenyangannya is tuan kamil. tuan kamil makan nasik before tu... ==' sebab dia dah tak tahan lapar sangat la kan.. ei ape da makan before orang nak belanja ==' tuan kamil surrender. 'siapa nak?' and lukman bb dengan senang hati dan penuh excited terus jawab 'saya saya!!!' 'peghabeh dulu!' tuan kamil menyuruh anak lelaki keduanya menghabiskan makanannya dulu dengan dialek kelantannya. dan ya, in the end lukman bb mampu menghabiskan makanan dia, tuan kamil dan iqbal crispy. [iqbal crispy x habes, so tolak la kat abang dia ==']

malam itu aku a bit bangga kerana unlike always aku selalu tak habis. tapi malam tu aku berjaya menghabiskan makanan itu. well, its lamb chop howkeyh, aku taknak la balik nanti tiba2 teringat kat lamb chop yang aku past kat org, no way. kenyang ke hape aku akan habiskan jugak. so lepas habis.. aku duduk2 senang hati...

tuan kamil pon berceloteh tentang kasut yang baru dibelinya.. lukman bb pula berbangga kerana dapat topap makanan, kat johor dia makan meggi je la kan.. hasan animator tidak henti2 senyum menampakkan giginya yang cantik. dan cikgu jamilah... tiba2 dia memandangku.. dan senyum.. kemudian membisik...

"masa mah takda.. tiap2 malam mak makan kat sini.. hikhikhikhikhik"

aku:

==''



*lastly tuan kamil beritahu it was because tinggal dia,
cikgu jamilah, zakir bambam dan iqbal crispy di rumah, jadi mereka rajin makan di luar. tapi bukan kat tempat tu pon.. kat banyak tempat la... kalau masak tak luak mana. itu pun iqbal crispy jarang ikut, dia malas nak siap2. cikgu jamilah dengan nada serba salah : "takdela.. mak gurau..." heh =='
*hasan animator said that total yang dia kena bayar is RM XXX. and dia withdraw duit 5 times more than that. tuan kamil: alah! rugi la kita! patut ambik lagi banyak! aku: xpe esok abang belanja lagi : D and cikgu jamilah choosed chinese food for tomorrow : )
*brader hensem, awek biasa cakap, "dah nampak ada org on9, rugi la x gosip, tau x skype tu free!!!" haha : DDD

1 comment:

  1. sangat jujur jalan penceritaannya...
    huhu, nice work [cz da back to track]
    keep it up.
    terima kasih sebab sudi bt org yg baca blog adik ni senyum kambing pas baca dan tgk penggunaan patah kata yg kadangkala nmpak cm
    "eh, dia ni sekolah sampai darjah berapa, heh?"
    huhuhu

    ReplyDelete