Thursday, December 2, 2010

ayam masak lemak cili api


tak susah pon masak lemak cili api ni : )
jika anda anak gadis yang baru2 hendak memantapkan skill suri rumah tangga kerana sebelum ini anda busy dengan tugas2 harian sebagai pelajar, mari saya ajar anda cara yang simple untuk masak masakan melayu : )

saya memilih untuk masak ayam bagi resipi ini. jadi bahan2 yg diperlukan:

-halia hidup [sebesar ibu jari]
-cili hijau siza kecik tapi pedas berapi [ikut sedap rasa, normalnya 5 kot]
-serai yang diketuk [2]
-santan [1 kotak/sebiji]
-garam secukup rasa
-ayam yang telah dipotong : )

1) tumbuk halia dan cili menggunakan mortar and pestle @ lesung batu
2) masukkan mixture (1) ke dalam periuk. masukkan ayam dan serai. biarkan untuk seketika hingga ayam masak. pastikan anda memasukkan garam agar ayam tidak tawar : ) tutup periuk untuk memendekkan masa ayam masak.
3) setelah ayam masak, masukkan santan. kemudian tambahkan garam secukup rasa. kecilkan api agar santan tidak pecah. gaul2.. or mix homogeneously : )
4) setelah itu, tambah la sayur jika anda mahu. contoh: lobak, kacang buncis, kentang.
5) siap ^___^

senang kan? selamat mencuba!

*lepas tumbuk halia dan cili, tak perlu transfer ke bekas lain, boleh trus masuk dalam periuk. bak kata lecturer indonesia saya yang mengajar subjek pharmaceutikal, "the less apparatus the better. we don't want the residue to stick in too many apparatus. or the medicine will be less dose." macam tu la lebih kurang : ) so xnak la nanti masakan kekurangan kunyit or cili, so tros masuk dalam periuk ^^
*kalau terlebih letak air, masak lama sikit, so dat kuah akan jadi lebih pekat. tapi pastikan menggunakan api sederhana.
*kalau ayam rasa tawar, tambah garam sikit, then masak lagi dgn api perlahan : )
*ini tips sikit2, jika anda ada cara yg lebih simple dan sedap, feel free to share. sharing is caring : )
*a, dan gambar yg ada bukanlah gambar masakan saya, honestly saya punya lebih tempting, sbb tempting sangat x sempat nak ambik gamba, adik saya makan 3 pinggan ==' ini bukan riak ye, jangan salah sangka, tetapi sebagai kata2 semangat untuk anda mencuba resipi simple ini. kita mestilah mengamalkan gaya hidup yang baik iaitu sentiasa berbaik sangka : )



sekian,
timon kyuri.

8 comments:

  1. tgok pic tuh mcm sedap lah... hehehehe

    (ifa_yewon)

    ReplyDelete
  2. farhana: mesti punye. senang je, rugi x cuba : )

    ifa: tu baru pic, blum real lagi : )

    ReplyDelete
  3. wey pic tu mmg ko masak ke? gle gempk. haha! tp resepi mak aku ajar laen r! :D

    ReplyDelete
  4. pic tu aku google, kalau kau tgk aku punye lagi gempak sam. cewwah! em2, resepi ni paling simple, sesuai utk org2 yg nak masak express gituu. hihi. mana2 pon sedap, apa kata kau try resepi mak kau n post kat blog kau. boleh la ak try nanti, sharing is caring weh. hihihi : )

    ReplyDelete
  5. aah ye~.
    ari2 'mak' masak pecah minyah nyah oit~.
    malas mak nk msk lg.
    klu boleh mak nk soh ko msk je la noh~.

    ReplyDelete
  6. s: aah la ye jaaahhh oiiii~~ kau penah masak ke jaahhh?? haaa.. jangan nak buat lawak, yg aku tau keje kauu mmg gosipppp je, yedok??? aaaa~~~

    ReplyDelete