Sunday, November 25, 2012

bolehkah muslimat menggunakan jeans ketika mengerjakan solat?

assalamualaikum,

went to Fraser's Hill, swimming Class, Fatimah Syarha's forum, Amin Idris's talk, jaga anak2 orang yang comel, usrah, cikgu jamilah balik dari ghuang zhou, fiqh solat di uia - I don't know where to start, and which to tell first =.=' 

hmmmm... aku cerita yg terdekat lah. haha.

semalam aku baru balik dari uia sebenarnya, menghadiri fiqh solat. best. aku jumpa banyak benda baru, upgrade sikit ilmu. akhir skali, last session was conducted by ustaz izhar, dia cakap pasal kesilapan dalam solat. sebab dia ustaz terakhir, and aku unsure about something yang aku buat selama ni, aku pun tulis la soalan dan hantar ke depan. sebab aku rasa kalau aku tulis je dia mungkin tak faham, jadi aku pun lukis la sekali.



kat kampus aku mmg solat macam ni je, sebab aku malas nak bawak beg berat2, so aku bawak telekung bahagian atas, kain x bawak. aku taknak guna yang ada kat musollah, tak selesa lah. dah pakai telekung atas, aku akan pakai stokin tebal untuk tutup kaki pulak.
mula2 aku mmg sure and confirm, apa yg aku buat ni boleh sbb jeans aku pun x ketat, aku dah tutup aurat, so no problem.
tapi masa ustaz terangkan something, aku jadi confuse pulak, so aku tanya la dia.

aku tunggu je la ustaz jawab soalan aku. mula2 aku rasa tak mungkin ustaz akan jawab, sebab soalan ada banyak, tapi rupanya ustaz amek gak kertas aku. alhamdulillah.

"bolehkah muslimat mengerjakan solat dengan menggunakan jeans dan stokin? ... hah! baguh mok cik ni, siak lukih." *tunjuk kertas kat audience

bhahahahahaha :DDDD i was like, "i'm not makcik!!!" hahaha tapi cakap dalam hati jela. ustaz ni, mentang2 la yg datang fikh tu ramai makcik.. ~.~''

and then ustaz pun bagi la jawapan. asalkan tutup sempurna kat atas, tak nampak bentuk badan, jeans x ketat, x nampak bentuk kaki, baju bahagian atas loose, stokin tebal... BOLEH, takde masalah :)

so lega lah hati aku, takperlu bawa beg berat2 hahaha :D

jap mak datang.

ok, mak dah pergi. seganla nak tulis2 type entry baru jikalau emak duduk minum kopi di sebelah saya. hihi

tgk akak2 kat blakang sume rajeng bace buku, n we're having fun tangkap gamba sendiri bhahaha

datang awal, tangkap gamba skek. masa ni tak penuh lagi.. tp seminar full house, terkejut jugak aku sebab seminar ni mahal jugak tiket dia, aku pun gantikan orang je. mungkin sbb masing2 nak upgrade ilmu solat. alhamdulillah :) 

overall tak rugi la datang. seminar smalam ada 5 sesi, dari pagi sampai malam. and smalam hari asyura, ramai jugak yg puasa termasuk ustaz2. ustaz izhar makan buah tamar je untuk buka, then dia ada kuliah kat masjid, pastu terus pecut pegi uia sambung ceramah kat situ. amazing gila aku rasa, sebab dalam semua ustaz dia paling energetic. tak duduk pulak tu. maybe sebab dia muda (geng2 ustaz don jugak la). and dalam semua sesi, aku rasa sesi dia la yg pallling audience gelak. hahaha

tak tau la aku je ke yang rasa, tapi ustaz kalau bab fiqh mmg slalunya kelakar. hahaha. mungkin sbb dia membincangkan perkara2 sensitif (especially isu wanita) and dia xnak segan malu2 tapi dia nak sampaikan betul2 sampai org faham, so cara yg terbaik ialah menyampaikan dalam bentuk humor. 

kalau aku amik jurusan agama, aku mungkin akan khususkan dalam bidang fiqh jugak. especially fiqh wanita. sebab benda ni benda yang kawan2 aku termasuk aku sendiri slalu rasa kabur2 rasa unsure. nak tanya ustaz segan, hahaha~

nak mintak tolong azi carikan sorang kat sana lah, senang skek nanti nak tanya ape2, hihi. tp azi kena kawen dulu baru blh jadi org tengah. dia amek ustaz din aku ustaz dan. lulz.

ok lah nak bace surat kabar. apelah makne hari ahadmu tanpa membaca surat kabar. hahaha. aku rasa dalam seminggu, surat kabar hari ahad wajib baca, tak tau knape hahaha. mungkin sebab... ada bpop kot... (skarang panggil bpop lagi ke?) dulu aku rajin la baca semua. tp skarang masa dah limited, slalunye tengok gambar selak2 je, tp wajib baca yg kat berita harian tu, yg dia ada siarkan berita pasal dunia. yg dia bagi fakta pelik2 tu. yg tu aku suka baca.

kbai.

*penceramah semalam semua hebat2. kalau nak dapatkan ilmu free boleh google ustaz izhar arif (dia ada twitter jugak), ustaz abdul basit (website dia sendiri), ustaz zaharuddin (yg tak asing lagi, dengan website sendiri) dan ustaz mohammad nidzam. kalau nak cari video pon semua ada kat youtube, type je nama nanti banyak video keluar :)


No comments:

Post a Comment