Thursday, January 13, 2011

greek and latin words

today i learned about antibiotics.

and it came to a conclusion

that

diploma in pharmacy is not about learning drugs.

it is actually memorizing greek and latin words.

=.='


now i understand why some of them said that pharmacy is harder than medic.

because in medic you learn about pharmacology. how your body react. bla bla bla

pharmacy, u learn same things PLUS memorizing name of drugs, which are all came from greek and latin words. all drugs.

greek and latin words macam antistaphylococcal panicillin. ni contoh dadah yang aku blaja hari ni. ni satu jek, under dia ada nama dadah2 lain lagi.

kalau benda cam bio kan, cam menarik la, sbb kau boleh imagine tau macam mana benda tu berlaku. so x susah la nak ingat. x brape nak susah sgt, ade la susah siket..

ye la compared to nama2 dadah.. dah la pelik, panjang, ntah bahasa sanskrit mana dia cilok, x bole faham x bole imagine, ingat mentah2. payyaaahhh2 =.=' kadang2 time sebut2 nama dadah tu rasa cam tengah mencarut. pffftttt~

xdeke nama dadah yg snang sket cam UBAT PE'AH. UBAT JEJAH. UBAT GAYAH. ni nama nak panjang, tebelit lidah nak sebot.

tapi aku mmg sayang la kat miss law, lecturer CHEMOTHERAPHY, DERMATOLOGICAL & IMMUNOLOGICAL. dia memang mengajar dengan sangat semangatt nak bagi aku ngan kwn2 aku SEMUA faham. and dia lecturer cina. sangat profesional, x racist lansung.



and petangnye, klas FUNDAMENTALS OF ENTREPRENEURSHIP. ni blaja pasal bisnes. tajuk hari ni pasal creative n innovative. lecturer main satu game.

dia lukis satu dot merah kat white board kelas aku. and then dye suroh list as many things as you can about that red dot.

group aku pon mulelah..

1) it's a starter
2) the one red dot become attraction compared to big white wide background. so don't afraid to be different.

and banyak lagi quotes2 yg rasa cam best, sampai 11 quotes yg agak2 cam ada kene mengena ngan titik merah kat white board tuh, dikluakan hasil dari buah pemikiran kreatif aku, jah, kay anne, dan mekyah.

dalam diri rasa bangga, kami bukan sahaja mampu mengingati nama dadah, malah mampu berfalsafah. harharhar : DD

and then lecturer suruh la tukar kertas ngan group lain. and group lain punye list was like

1. red light
2. clown
3. lipstick
4. bulb
5. red pen
6. laser
7. ball

and so on.. benda2 yang melambangkan titik merah.

ape nih? ape nih? jawapan x innovative lansung.

aku pon.. "hek eleh.. gle cam bdk tadika group lain pnye jawapan.. group aku komfem menang nih"

skali lecturer kata "ni group mana ni bagi quotes2? pangkah semua. TAK DITERIMA"

hamek kauuu! adoiii~~

sekali salah dengar arahan da.. lecturer suruh imagine things from the red dot on the white screen. yg group aku pulak berfalsafah =.='

tapi bagi aku spatutnye group aku la menang, we think beyond everyone's imagination. it's out of box. x gitu? org lain imagine barang jek, kitorang mampu berfalsafah dan membina semangat hanya berinspirasikan satu titik merah. hebat x hebat? heh.

hebat x hebat... kalau x dgr arahan x kan kemanepon.. : (


ok, tu je la aku nak citer, lame sgt x update blog, terase k o s o n g. haha.
korang blaja ape hari ni? kalau bes kongsi2 la : D kalau x bes, bes kan la, learning is srsly fun. except if u're sleepy or ada senggugut time blaja. urgh sangat x best.

ok babai : )


*oi brader hensem. awek biasa x pecaya. 5 hari? kalau betul la, sangat ah-ma-zing.

1 comment:

  1. hebat x hebat...kalau x dgr arahan x kan kemanepon...- i like this statement.

    lain kali suh doc kt UK tu tembak lagi sekali kat tinga adik tu. tembak kepala sekali. wax ngn kepala sama2 keras. huh~

    awexbiasa.blogspot.com - nape ley jadi cmtu?

    ReplyDelete